А ТИ ОТРИМАВ «ЛИСТ ЩАСТЯ» ВІД ПОДАТКОВОЇ? | Дніпро, Київ, Матеріали, Одеса, Харків | FIRM.UA
 

ми з Вами з 1999 року

А ти отримав «лист щастя» від податкової?

Суть проблеми

Черговими «листами щастя» в листопаді вирішили порадувати податкові органи своїх платників. Цього разу нововведенням стала розсилка податкових повідомлень-рішень про невизнання перехідних збитків підприємства станом на 01 квітня 2011 року та примусовому зменшення сум від’ємного значення податку на прибуток.

Підставою таких розсилок стали листа Державної податкової адміністрації України (далі – ДПАУ) за № 828/3/15-1212 від 08.09.2011 року та за № 24240/7/15-1217 від 08.09.2011 року. У них спотворено тлумачення п. 150.1 ст.150 та п. 2.3 підрозділу 4 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України (далі – ПКУ) і дано вказівку не включати до складу витрат II кварталу значення збитків попередніх років.

Юридичне управління Департаменту правової роботи ДПСУ в листі від 12.09.2011 року № 10-2018/3582 надало нормативне обгрунтування заборони на включення до складу витрат другого кварталу 2011 року збитків, понесених платниками податків до 1 січня 2011 року.

Думка податкової

Ключовим аргументом, є положення пункту 3 підрозділу 4 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України (ПК). На думку ДПСУ, дослівне тлумачення цього пункту дає підстави вважати, що до складу другого кварталу 2011 року включається виключно негативне значення об’єкта оподаткування, отримане суб’єктами господарювання за результатами здійсненої господарської діяльності за перший квартал 2011 року без врахування від’ємного значення, яке увійшло до складу першого кварталу 2011 року з 2010 року.

Підтвердженням цього нібито служить другий абзац пункту 3 підрозділу 4 розділу XX Перехідних положень НК. Згідно з яким розрахунок об’єкта оподаткування за результатами другого, другого і третього кварталів, другого – четвертого кварталу 2011 р. здійснюється з урахуваннямвід’ємного значення, отриманого платником податку саме за перший квартал 2011 року без урахування будь-яких інших звітних періодів.Атакож, рішення КСУ від 09.02.99 року № 1-рп/99, що визначає, що дія нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набуття чинності цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності.

Нагадаємо загальноприйняту практику: розрахунок об’єкта оподаткування за наслідками півріччя, трьох кварталів та року здійснюється з урахуванням від’ємного значення попереднього року у складі витрат таких податкових періодів наростаючим підсумком до повного погашення від’ємного значення. Без внесення відповідних змін до норм прямої дії, податкові органи спотворили їх на абсолютно протилежні. Створення іншого трактування НК, на думку податківців, дозволило за підсумками камеральних перевірок “знімати в односторонньому порядку” збитки і збільшувати суму сплати податку на прибуток.

Світова практика

Ми спостерігаємо дуже агресивну інтерпретацію податковими органами норм законодавства. Норми, які дозволяють переносити збитки з одного періоду в інший, завжди існували і є абсолютно нормальними. Більшість країн дозволяє переносити збитки вперед, а деякі країни(Голландія, Франція, США) навіть дозволяють їх переносити в минулі періоди і отримувати грошове відшкодування.

Звертаємо увагу, що на використання 80% збитків, сформованих до 2011 року, податкові органи в своєму роз’ясненні дають лише 1 квартал. Хоча світова практика говорить, що для покриття збитків необхідно не менше 1 року в період сталого економічного зростання і не менше 3 років у період кризи.

Аналіз ситуації

Перенесення економічних збитків – це природно для бізнесу.Адже, хоча податковим періодом для компанії обраний один рік, для бізнесу життєвий цикл може становити 50 років, протягом яких у компанії може бути і розквіт, і падіння, і період активних інвестицій в бізнес. Саме тому нормальні податкові системи для того, щоб вирівняти ці циклічні перепади, дозволяють переносити збитки з періоду в період.

Йдеться про величезні суми, адже компанії до цих пір ще не відійшли від кризи. Багато хто з них зазнали втрат на курсових різницях, інші постраждали від різкого падіння попиту на продукцію, бізнес ніс масові збитки. І зараз не дозволити їх віднести на податкові збитки і, таким чином, збільшити податковий тягар на бізнес – це може виявитися ще одним сильним ударом по бізнесу, особливо напередодні рецесії, що насувається, яка, судячи з усього, неминуча .

Звертаємо увагу, що на використання 80% збитків, сформованих до 2011 року, податкові органи в своєму роз’ясненні дають лише 1 квартал. Хоча світова практика говорить, що для покриття збитків необхідно не менше 1 року в період сталого економічного зростання і не менше 3 років у період кризи.

Навіть бухгалтеру-студенту дана ситуація цілком зрозуміла – податковим органам дано завдання якомога ефективніше і швидко скоротити податковий кредит. Який значно впливає на дефіцит державного бюджету, і без того дефіцитного. ДПС в особі її голови Віталія Захарченко направила листа до Кабміну, в якому попередила, що в бюджет не надходять гроші – 114 мільярдів гривень збитків було занесено з того року під другий квартал. Податкова підрахувала, що в разі допущення перенесення збитків бюджет втратить 7 мільярдів гривень.Українські компанії в усіх регіонах країни почали масово отримувати листи з проханням переглянути декларації за 2 квартал і зняти перенесені збитки. А багато безпосередньо з повідомленнями-рішеннями про невизнання перехідних збитків підприємства.

Протистояння

Але такі дії податкових органів призвели до негайної реакції підприємців, бухгалтерів та консалтингових копаній. Приміром, на невірність тлумачення податківцями податкового законодавства зазначав у своєму листі, адресованому Прем’єр-міністру, Спілка податкових консультантів. Тепер же, до “сумніву незгодних” приєднався і профільний комітет Верховної Ради.

Комітет ВР у своєму листі прийшов до висновку, що НК не містить заборони на облік в 2011 і 2012 роках збитків, що виникли до 01.01.2011 року. Такі збитки повинні враховуватися у складі витрат поточних податкових періодів наростаючим підсумком до повного погашення від’ємного значення.

Коментар спеціаліста

«З юридичної точки зору – листи не є нормами прямої дії, будь то податкова адміністрація, або профільний комітет ВР. Але на даному етапі ситуація в наступному: виконавча влада свою позицію виклала, законодавча ніби теж висловилася, залишилося судової влади визначитися. Чим і буде реалізований принцип стримувань і противаг між гілками влади.

Як показує практика оскарження рішень податкових органів процес малоефективний та займає досить багато часу. Податківці відкличуть свої листи – сумнівно, відкличуть акти – дуже сумнівно, задовольнять скарги – ніколи! Тому дійсно залишається один спосіб захисту своїх законних прав та майнових інтересів – тільки в судовому порядку. » – зазначає директор департаменту юридичного обслуговування АКГ«ФінІнКом »Олександр Вовк.


© ГК "ФінІнКом" 1999-2019 FIRM.UA - рішення для бізнесу