БІЗНЕС-ПЛАН. ГЛАВА II | Дніпро, Київ, Матеріали, Одеса, Харків | FIRM.UA

найближчий офіс

якщо ні, змініть

Бізнес-план. Глава II

Попередній розділ – “Глава І. Основи підприємництва”

§ 2.1. Що таке бізнес-план?

І так, визначившись із напрямком діяльності й сформувавши кінцеву мету, необхідно приступати до написання бізнес-плану.

Складання бізнес бізнес-плану не є обов’язковим. Більше того, понад 80 % підприємців не складають такий документ. Очевидно з цієї причини 85 % новостворених компаній не переживають перший рік існування, а до 5 років доживає лише 2 % від зареєстрованих компаній.

Серйозні капіталовкладення, як і залучення інвестицій, передбачають складання бізнес-плану, його попередній аналіз, а у процесі реалізації – співвідношення фактичних показників плановим.

Бізнес-план – це попередній бізнес-документ, що містить опис комерційної ідеї і шляхів її реалізації, розрахункових величин.

Таким чином, можна виділити основні ознаки бізнес-плану:

а) попередній бізнес-документ.

Цей документ є першим й основним документом на підготовчій стадії. Він складається ще до підписання статуту і реєстрації суб’єкта господарювання. Саме від аналізу його даних залежить, чи буде реалізована бізнес-ідея.

б) утримуючий опис комерційної ідеї та шляхів її реалізації, розрахункових величин.

У першу чергу цей документ містить опис самої бізнес-ідеї, її особливостей і відмітних факторів, здатності задовольнити попит споживачів, інноваційність або вдосконалення.

Варто також вказувати порядок і способи реалізації бізнес-плану у розрізі фінансових витрат і одержуваних доходів, задіяних маркетингових заходів, особливих управлінських підходів.

І, звичайно ж, указуються розрахункові показники, що доводять доцільність такої діяльності: планові показники рентабельності бізнес-ідеї, ліквідності капіталу, строків реалізації.

§ 2.2. Порядок написання бізнес-плану

Перш, ніж сісти за написання бізнес-плану, необхідно провести цілий ряд підготовчої роботи: скласти список необхідної інформації, зібрати її, проаналізувати й зробити належні розрахунки.

На підготовчому етапі збирається інформація про:
а) товари і/або послуги аналогічні запропонованим, їхніх виробників, особливостях пропозицій;
б) про цільовий сегмент ринку, способи просування, застосованих рекламних стратегіях;
в) визначення структури бізнесу, схеми організаційної структури, структури побудови взаємин.

Після збору необхідної інформації, приступаємо до написання бізнес-плану. Структура цього документа чітко не визначена яким-небудь нормативним актом. Інвестиційні компанії виставляють ряд вимог до його структури та тексту. Якщо є намір запропонувати бізнес-план конкретному інвесторові, то варто взяти вимоги, що виставляють ним до даного документу.

Як правило, бізнес-план складається з розділів:

а) короткий опис проекту.

Перший розділ бізнес-плану відіграє величезну роль. Якщо викладена у цьому розділі інформація «зачепить» потенційного інвестора (кредитора, партнера), то вважайте, що бізнес-план одержав 50 % успіху при його розгляді.

У даному розділі коротко описується бізнес, його мета, товар або послуга, що будуть надаватися, узагальнено опис споживачів і метод реалізації, обсяги необхідного фінансування.

б) аналіз ринку.

У даному розділі приводитися аналіз ринку, у якому буде вестися діяльність: детальний опис споживчої групи, основних конкурентів, їх сильні та слабкі сторони, фактори, що сприяють і негативно впливають на реалізацію бізнесу-проекту, визначення маркетингової стратегії.

в) організаційний план.

У основі будь-якого бізнесу є структура суб’єкта господарської діяльності, його комплектація людськими ресурсами, розподіл функцій і керування.

Тому розділ містить у собі опис організаційної структури, штатного розкладу, функціональної структури, вимог до кандидатам і способів їхнього пошуку, механізмів оплати й оцінки роботи.

г) виробничий план.

Незалежно від сфери діяльності, кожен бізнес має свій виробничий план. Єдина відмінність – обсяг процесів, що описуються.

У даному розділі вказуються дані про виробничу базу (будь то офіс, склад, цех), виробничих потужностях (устаткуванні, розташуванні), про залучених постачальників та підрядників, обсягах виробництва, умовах і можливостях зберігання і транспортування до точок збуту.

д) план продажів і маркетингу.

Вироблені товари й послуги необхідно реалізувати. У даному розділі мова і йде про способи формування ціни, реалізації, стимулюванні збуту, обсягах продажів, планових тенденціях і факторах продажів, що впливають на збільшення.

е) фінансовий план.

Ця частина бізнес-плану присвячена плануванню й оцінці фінансових потоків у розрізі доходу та витрат, планових строках окупності, досягнення планових показників, способах вливання і залучення фінансування, покриття витрат.

е) висновки.

Даний розділ на другому місці по актуальності прочитання. Саме у цьому розділі викладаються підсумки, що резюмують, його планові показники (розмір вкладень, строки окупності й реалізації, рентабельність бізнесу).

Іноді цей розділ об’єднують із першим розділом.

§ 2.3. Песимістичний прогноз і ризики

Загальна помилка при складанні бізнес-плану – це надання документу занадто оптимістичних критеріїв, як переоцінка попиту споживачів, конкурентних переваг, мінімізації виникнення ризику і т.д. Наслідком такої переоцінки є одержання надприбуткові розрахунки, прискорених строків окупності, колосальної рентабельності. У підсумку – самообман і провал реалізації навіть найкращої бізнес-ідеї.

При розрахунку показників варто користуватися правилами:

1) песимістичного прогнозу.

Не слід розраховувати на: такі ж показники у перші місяці, як у конкурентів зараз, раптової активізації попиту саме на ваші товари та послуги, економію коштів внаслідок відмови від реалізації якої-небудь частини бізнес-плану.

Краще, коли розвиток буде більше активним, ніж зазначено у бізнес-плані, чим навпаки. Розраховуйте дані виходячи з скромних показників і результатів.

2) настання ризиків.

Не варто уникати способів вирішення ризиків або ігноруванні навіть самих малоймовірних з них. Розглядайте всі способи протидії наслідкам настання ризику (так званий, запас міцності).

Пам’ятайте, фундамент бізнесу закладається з моменту його початку.

§ 2.4. Презентація бізнес-плану

Одна справа підготувати бізнес-план і зовсім інша – його представити інвесторові, кредиторові або партнерові.

Для проведення успішної презентації бізнес-плану необхідно керуватися правилами:

а) відповідна зовнішня форма.

Пом’ятайте: зустрічають по одягу, а проводжають по розуму. Відповідно і бізнес-план повинен виглядати так, щоб його було приємно взяти до рук (перепльот або пластиковий швидкозшивач, папір формату А-4, титульний аркуш і зміст із посиланнями на номери сторінок, наявність всіх зазначених у ньому додатків, використання таблиць і графіків).

Для проведення презентації підготовлюють кількість пакетів документів відповідно кількості сторін на презентації.

Іноді подається окремо коротке резюме бізнес-плану, що містить інформацію, зазначену в пунктах «а» й «е» параграфа 2.2.

б) правильна подача інформації.

На розгляд бізнес-плану інвестор на відміну від кредитора або партнера виділяє не багато часу, оскільки одержує таких пропозицій досить багато. Відповідно він зверне увагу тільки на той документ, резюме якого йому сподобається і автор якого чітко орієнтується у бізнес-плані (темі, даних і т.д.). Інвесторові важливо оцінити розумність ідеї, перевірити загальні цифри й стежити за контрольними точками у процесі реалізації проекту.

Кредитор і партнер ставляться до проекту інакше. Як правило, кредитор оцінює бізнес-план з погляду можливості його реалізації та подальшого повернення наданих позикових коштів, а партнер – можливості розширення (диверсифікації) свого бізнесу, розмір рентабельності. Тому вони бажають детально вивчити проект, після чого обговорювати і, навіть, впливати на деякі параметри.

Корисним моментом буде підготувати схеми-опису (для послуг і торгівлі) або моделі (для виробництва товарів), що дозволить візуалізувати проект або його результати, подивитися на процеси у дії.

Правильна подача бізнес-плану забезпечує інші 50 % успіху.

Наступний розділ – “Глава ІІІ. Финансовые вложения”