ОСНОВНІ ЗМІНИ В ПОДАТКОВОМУ ЗАКОНОДАВСТВІ | Дніпро, Київ, Матеріали, Одеса, Харків | FIRM.UA
 

ми з Вами з 1999 року

Основні зміни в податковому законодавстві

2011 рік в Україні видався плідним як на законодавчі ініціативи, так і на підзаконні нормативні акти у різних сферах. Багато з них кардинально змінили правила гри для бізнесу. Але факт залишається фактом: обіцяне владою «полегшення» ведення господарської діяльності неодноразово підтверджено Податковим кодексом України.

У зв’язку з цим нижче наводимо огляд найцікавіших змін податкового законодавства в 2011 році, в тому числі законодавчих ініціатив і нововведень з 2012 року. Майже рік діє новий Податковий кодекс (далі – ПК). З настанням 2012 набудуть чинності деякі норми, дія яких було відкладено, або додано.

Оскільки в податковому законодавстві часом важко розібратися навіть професіоналам, в податкових органах існує консультаційний відділ по Податковому кодексу. У статті 52 НК врегульовано порядок надання податковими органами консультацій за запитами платників податків.

За таким зверненням контролюючі органи протягом 30 календарних днів надають безкоштовну індивідуальну консультацію з питань практичного застосування норм податкового законодавства З 1 січня 2012 року платник податку-заявник має право просити надати відповідь щодо Податкового кодексу не тільки в письмовій чи усній формі, але також в електронному вигляді (п. 52.3. Ст. 52; п 53.1. Ст. 52). Платник не буде нести відповідальність, якщо діяв відповідно до консультації, отриманої в електронному вигляді. Якщо платник не згоден зі змістом електронної консультації, він зможе оскаржити її в суді як правовий акт індивідуальної дії.

У податкових органів було достатньо часу здійснити організаційні заходи. Подивимося, чи буде нововведення працювати з нового року?

Вступають в силу норми, які веліли великим платникам податків надавати інформацію в електронному вигляді під час проведення перевірок (СТ 85 ПК).

У наступному році місцеві відділи виконавчої влади з питань земельних ресурсів та державної реєстрації прав на нерухоме майно щомісяця, а також позапланово за запитом, буде надавати податковому органу інформацію, необхідну для розрахунку справляння плати за землю (ст. 286 ПК).

Порядок взаємодії органів виконавчої влади при наданні інформації для розрахунку плати за землю затверджений постановою КабМіну від 01.01.2006 № 1066.

З 2012 року починає діяти норма Податкового кодексу України про включення до Єдиного реєстру податкових накладних платників ПДВ-продавцем з сумою більше 10 тис. гривень в одній накладній. Нагадаємо що раніше в Єдиному реєстрі реєструвалися податкові накладні з сумою: з 01.01.2011 р. – понад 1 млн. гривень; з 01.04.2011 р. – більше 0,5 млн. гривень; з 01.07.2011 р. – більше 100 тис. . гривень (п. 11 підрозділу 2 розділу ХХ “Перехідних положень» Податкового кодекса). Податкові виписані при операціях з поставки підакцизних товарів та товарів, що ввозяться на територію Україну, будуть включатися до Єдиного реєстру незалежно від розміру ПДВ.

І звичайно найголовніша зміна в Податковому кодексі, якого очікували мільйони платників податків, – Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» № 4014-VІ (далі – Закон-4014) про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва від 24.11.2011 р.

Згідно Закону спрощена система оподаткування – особливий механізм справляння податків і зборів, встановлює заміну сплати окремих податків, на сплату єдиного податку, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

Закон прийнятий, але процедура реєстрації та форма заяви для переходу юридичними та фізичними особами-підприємцями (далі ФОП) не затверджені. З реєстрацією платниками єдиного податку-не платника ПДВ більш менш все зрозуміло. Відповідно до пункту “г” п. 5 Перехідних положень Закону-4014, платники податків, які вирішили перейти на спрощену систему оподаткування, можуть подати заяву до 25 січня 2012 року. Сподіваємося, що до того часу форми і порядок подачі заяв буде затверджений.

Але перед суб’єктами підприємництва, які вирішили в 2012 році перейти на спрощену систему оподаткування за ставкою 3%, виникає проблема з порядком реєстрації платником ПДВ. Детально читайте Бюлетень «Бюлетень ФінІнКом» № 11 за листопад 2011 року

У першому читанні Верховною Радою України схвалено проект Закону України “Про Державний бюджет України на 2012 рік” від 15.09.11 № 9000.

За основу для розрахунку показників державного бюджету враховано песимістичні сценарії, що передбачають консервативні оцінки щодо тенденцій зростання економіки України в наступному році. Як не парадоксально, все ж, ставка податку на прибуток підприємств у 2012 році буде знижена до 21% (у 2011 році вона становить 23%). Продовжено дію податкових канікул для новостворених і малих підприємств, галузевих пільг для підприємств легкої, суднобудівної та літакобудівної промисловості, підприємств з надання готельних послуг і т.п.

Окремо враховані особливості формування податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) і підвищення ставок акцизного податку на коньяк в 35% з 1 січня 2012 року. В цілому при формуванні бюджету-2012 використовувалися основні напрями бюджетної політики на наступний рік, серед яких, зокрема, інтенсифікація процесу стягнення податкового боргу, своєчасне бюджетне відшкодування ПДВ тощо.

Як бачимо прийдешній 2012 продовжить епопею нововведень податкового законодавства: посилення правил гри для вітчизняного бізнесу, податкового навантаження та інших «полегшень» ведення господарської діяльності.

Коментар спеціаліста

8 липня 2011 прийнятий Закон України “Про судовий збір” за № 3674-VI. Цей Закон визначає правові основи стягнення судового збору, платників, об’єкти і розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору. Судовий збір за цим новим законом – збір, що стягується на всій території Україні за подачу заяв, скарг до суду, а також за видачу судами документів і включається до складу судових витрат.

Сам по собі такий закон був, безумовно, потрібен, адже до цих пір існує незрозуміла система оплати при подачі позову і державного мита та збору на інформаційно-технічне забезпечення судового розгляду. І те й інше йде до бюджетів, а судам фактично нічого не потрапляє, люди змушені, виплачуючи не відомо за що при подачі позовів кошти (часом – чималі), добровільно-примусово ще й надавати судам поштові конверти, марки, папір, адже держава суди майже не фінансує.

Закон складений досить продумано, і головна його проблема в тому, що влада цим законом явно продовжує курс на обмеження доступу населення до правосуддя. В даний час це зроблено шляхом досить істотного підвищення розміру судового збору за подання позовів та заяв в суди першої інстанції і дуже значного підвищення судового збору при касаційному оскарженні рішень судів. Ставки судового збору при зверненні до господарських судів взагалі стали космічними. Введено сплата судового збору в окремих випадках, – в яких раніше ні чого платити не потрібно, наприклад, за подачу заяв про забезпечення доказів або забезпечення позову. За окремими змішаним позовами знадобиться платити одночасно 2 різних ставки судового збору.


© ГК "ФінІнКом" 1999-2019 FIRM.UA - рішення для бізнесу
click fraud detection