ПОДАТКОВІ СУПЕРЕЧКИ | Дніпро, Київ, Матеріали, Одеса, Харків | FIRM.UA
 

ми з Вами з 1999 року

Податкові суперечки

Податкові суперечки – це спори, у яких однією зі сторін є орган податкової служби. Причиною таких спорів може служити незаконне рішення податкових органів, винесених на підставі актів перевірок, а також інші справи пов’язані з податковою службою.

У разі якщо підприємство не згодне з винесеним щодо нього рішенням, з метою захисту своїх порушених прав, воно може скористатися процедурою оскарження, наданої йому законодавством. Для цих цілей можна скористатися кількома способами:
1. подання скарги на документ (постанови, розпорядження, повідомлення-рішення, приписи, висновки і т.д.) вищій посадовій особі, щодо того посадової особи, яка прийняла такий документ;
2. звернення до суду з адміністративним позовом про визнання такого документа протиправним та його скасування або з позовом на постанову про накладення штрафу і т.д.;
3. шляхом звернення зі скаргою (або заявою) до прокуратури.

При вирішенні податкових спорів слід звернути особливу увагу на досудове оскарження рішень податкових органів. Досудове врегулювання спорів – це комплекс юридичний дій спрямованих на вирішення конфліктів поза судом, воно дозволяє заощадити на судових витратах, але затягує час вирішення питання.

Податкові спори виникають, як правило, з кількох причин. Це можуть бути донарахування податкових зобов’язань, відшкодування сум, сплачених понад податкової суми, застосування санкцій, згідно валютного і податкового законодавства.

Основна кількість становлять спори, пов’язані з нарахуванням податкових зобов’язань з податку на прибуток і ПДВ. У таких суперечках найчастіше предметом є операції, в яких нібито фіктивні суб’єкти господарювання виступають або контрагентами платників податків, або включені як посередники в ланцюжок руху товару від виробника (імпортера) до платника податків.

Податкові органи шукають нестиковки в базі даних по ПДВ і відразу ж призначають перевірку. При автоматичному співставленні податкових зобов’язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів в ДПА України, у клієнта в податковому кредиті стоїть певна сума, яка не збігається з сумою податкових зобов’язань його контрагента. А причини можуть бути різні: не прийняли звіт, контрагент звіти не здає, податкова контрагента порахувала недобросовісним і т.д. В результаті визнається податковий кредит нарахованим неправомірно і нараховує штрафи.

Також поширеною є практика визнання податкової договорів нікчемними або фіктивними.

Фіктивним є правочин, здійснена без наміру створити правові наслідки, передбачені даною угодою.

Приводом для оскарження органами ДПС податкового кредиту або витрат можуть служити ряд моментів. Найбільш поширені з них – відсутність первинних документів або неналежне їх оформлення, розбіжності при автоматичній звірці з ПДВ. Також такими приводами можуть стати: наявність серед контрагентів підприємства, що має ознаки фіктивності або поміченого в участі в конвертаційних операціях; відсутність фірми за місцем реєстрації; відсутність у контрагента необхідних основних засобів, транспорту, персоналу та інших засобів для виконання дій, передбачених угодою; порушення кримінальної справи щодо контрагента або заведену оперативно-розшукову справу, а також процедура банкрутства або ліквідації підприємства.

Для визнання податковими органами податкових витрат і кредиту по ПДВ необхідно наявність належним чином оформлених первинних документів і належний статус учасників операції.

Позиція судових органів з даного питання полягає в тому, що крім наявності належним чином оформлених первинних документів та належного статусу учасників операції, є також реальність здійснення господарської операції і зв’язок даної господарської операції з господарською діяльністю сторін за договором.

Коментар спеціаліста

Питання податкових спорів, як в досудовому порядку, так і в судових інстанціях є досить гострим. У зв’язку з цим кількість позовів поданих до суду про визнання незаконними рішень податкових органів постійно зростає.

Багато хто переконаний, що податковий спір виграти неможливо. Ось і платять повторно ПДВ, податок на прибуток, плюс штрафні санкції. Причини цього різні: хто не вірить в судову систему, хто не хоче псувати відносини з податковою, але частіше просто через незнання самої процедури.

Позов подібного роду відноситься до адміністративного і адміністративно-процесуального законодавства. Звернуться з позовом необхідно в Адміністративні суди згідно їх територіальної підсудності.

При складанні позову або скарги необхідно враховувати безліч процесуальних нюансів, основні з них:
– податкове повідомлення-рішення оскаржується, протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення;
– акт податкової перевірки оскарженню не підлягає, так як не є предписующий документом, а просто оформленням процедури проведення перевірки. У цьому випадку необхідно застосовувати юридичну хитрість – оскаржувати не акт, а дії задокументовані в ньому;
– в разі подання скарги вищестоящим інстанціям необхідно письмово повідомити про це податкову службу, на яку подана скарга (згідно з п. 56.5. ст. 56 Податкового кодексу України);

І таких нюансів дрібниць і хитрощів багато, тому, результат податкового спору безпосередньо залежить від того, хто здійснює захист прав організації. Успіхом у вирішенні податкового спору є знання, досвід і можливості представників платника податків.


© ГК "ФінІнКом" 1999-2019 FIRM.UA - рішення для бізнесу