Попередній розділ – “Глава IV. Підприємство”
Під реалізацією нового бізнес-проекту мається на увазі системну і чітку роботу з моніторингу:
а) фінансових потоків.
Виконання показників залежить від фінансової дисципліни компанії (своєчасні і повні платежі від клієнтів і на користь постачальників), уникнення непотрібних (непланових) витрат, впливу на виконання дохідної частини бюджету. Пам’ятайте, гроші легко витрачаються, але важко заробляються.
б) виконання заданих показників.
Періодично необхідно звіряти показники, зазначені у бізнес-плані з досягнутими на момент перевірки. Будь-які розбіжності підлягають пошуку їх причин і, в разі негативного відхилення, пошуку способів надолуження різниці.
в) змін ринкової кон’юктури.
Попит, купівельна спроможність населення і ціни на ринку постійно змінюються (інфляційні процеси, сезонні фактори і т.д.). Це впливає на вартість закуповуваних об’єктів і дозволяє формувати вартість результатів роботи, оцінити і розрахувати обсяги попиту (впливає на сировинні та товарні залишки, виробничий план). Оперативний контроль дозволить вжити заходів щодо зниження ризику не виконання бізнес-плану.
Успішний початок бізнесу пов’язаний з баченням учасниками всієї економіки бізнесу, впливу на його складові частини.
В процесі реалізації проекту, якщо на те немає істотних причин, не слід розпорошувати сили на захоплення інших або суміжних ринків. Не варто робити інші кроки, не обумовлені бізнес-планом, так само як і нести непередбачені витрати.
Порушення вище зазначених правил тягне зменшення капіталізації бізнесу і відповідно знижує його конкурентоспроможність.
При узгодженні дій між засновниками (параграф 4.2) слід визначитися з контрольними точками (показниками стану бізнесу) і форми їх фіксації (звітності).
Дані звіти слід періодично направляти засновникам для бачення ними стану бізнесу, в який інвестовано кошти, формування переконаності в правильності ухваленого рішення, спокою в процесі реалізації бізнес-плану.
Контрольними точками можуть бути: витрати за категоріями витрат, розмір валового доходу в розрізі видів товарів або напрямків послуг, розмір дебіторської та кредиторської заборгованості, стану показників, зазначених у пункті 3.2.
Протягом реалізації бізнес-плану рекомендуємо складати звіти до досягнення:
а) точки беззбитковості – щомісяця;
б) точки окупності – щокварталу.
Після реалізації бізнес-плану такі звіти складаються щорічно.
У разі значного (тобто такого, що не можна оперативно виправити) розбіжності показників між заданими й отриманими параметрами, слід скликати збори засновників та інвесторів для прийняття рішення про адекватність дій органів управління, можливості виправлення ситуації. У крайніх випадках засновниками й інвесторами приймається рішення про необхідні дії або припинення реалізації бізнес-проекту (з метою уникнення ще більших фінансових втрат).
По досягненню цілей бізнес-проекту слід зібрати засновників та інвесторів для прийняття подальшого рішення про:
а) результати роботи і відповідності факту показниками закладеним в бізнес-плані, подальших можливостях;
б) наступні кроки і плани по реалізації та розвитку бізнесу;
в) наявність інтересу у подальшій реалізації проекту кожним з учасників та інвесторів, можливого перерозподілу інвестицій;
г) повернення позикових коштів.
На даному етапі деякі інвестори готові продати свою частину в бізнесі з метою отримання спекулятивного капіталу (вартість корпоративної частини перевищує її собівартість) або навпаки інвестувати ще більший капітал з метою розширення бізнесу (і отримання ще більшої різниці між ринковою вартістю та собівартістю частини).
Як правило, таке підведення підсумків дозволяє укрупнити бізнес або реалізувати додаткові бізнес-плани.
Вихід з бізнесу (шляхом продажу корпоративної частини) приносить чималий дохід і дозволяє реалізувати інші задумки інвестора.