РОБОТА З ДЕБІТОРКОЮ - НЕВІД'ЄМНА ФУНКЦІЯ БІЗНЕСУ | Дніпро, Київ, Матеріали, Одеса, Харків | FIRM.UA
 

ми з Вами з 1999 року

Робота з дебіторкою – невід’ємна функція бізнесу

Існують ситуації, з якими стикається кожна фірма, це невчасна оплата або відмова в оплаті за поставлений товар, виконані роботи, надані послуги. Незалежно від джерел виникнення, в бухгалтерському обліку все це відображається як дебіторська заборгованість.

Найважливішим є те, що це не просто цифри в балансі, це – реально неодержаний прибуток і як наслідок – вчасно не закуплене сировина, матеріали, виробниче обладнання, невдоволення в трудовому колективі внаслідок затримки зарплати і т.п. Кожна така цифра, залежно від її розміру, більшою чи меншою мірою гальмує розвиток вашого підприємства, дає шанс конкурентам обійти вас.

Далі, більше – з неодержаної суми вашому підприємству необхідно сплатити податок на прибуток, оскільки без дотримання спеціальної процедури віднести безнадійну дебіторську заборгованість на збитки неможливо.

Отримання платежів від дебіторів – один з основних джерел надходження грошових коштів, для підприємства, і чим вище питома вага продукції, що продається з відстрочкою платежу, тим важливіше для підприємства ефективний контроль за надходженням оплати від кредитуються покупців.

Управління дебіторською заборгованістю

Допомогти вирішити ці проблеми і мінімізувати ризик їх виникнення в майбутньому можуть розробка і впровадження комплексної системи управління дебіторською заборгованістю.

Основні завдання управління дебіторською заборгованістю:
– визначення політики надання товарного кредиту та контроль її реалізації;
– визначення політики інкасації простроченої дебіторської заборгованості, з подальшим контролем її виконання;
– впровадження регламентованих процесів надання товарних кредитів, їх обліку та контролю повернень.

При визначенні кредитної політики необхідно відповісти на наступні питання:

Яка мета комерційного кредитування?

Кому з покупців ми будемо надавати товарні кредити?

Які оптимальні величина і термін погашення?

Які стандарти оцінки слід застосувати для визначення надійності покупців?

Для вибору оптимальної кредитної політики компанія повинна постійно порівнювати потенційні вигоди від збільшення обсягу продажів з вартістю надання торгових кредитів, а також з ризиком можливої втрати платоспроможності.

Таким чином, процес управління дебіторською заборгованістю починається з формування кредитної політики підприємства.

Методологія розробки кредитної політики підприємства:
– визначення умов надання товарного кредиту за типами або сегментам покупців;
– формування так званої матриці цін, тобто документа, що регламентує рівень цін на товар або послугу в залежності від строків її оплати та виконання інших умов;
– розрахунок максимального терміну товарного кредиту;
– розробка Регламенту виконання кредитної політики.

Прийоми управленія дебіторской заборгованістю

дебіторські платежі є одним з основних джерел надходження коштів на підприємство.

Дефіцит грошових коштів в економіці змусив підприємства змінити умови реалізації своєї продукції, що, в свою чергу, змінило існуючі раніше відносини з покупцями і практику отримання грошей і зажадало від підприємств вироблення нової політики надання кредиту та інкасації.

Неоднорідне вплив інфляції на різні групи товарів ускладнило координацію політики в області закупівель і політики продажів, що додало додаткове значення впровадженню ефективних процедур інкасації.

Облік реальних витрат або вигод від прийнятих кредитних рішень може використовуватися як інструмент розширення продажів і підвищення оборотності поточних активів.

Основні прийоми управління дебіторською заборгованістю:
– облік замовлень, оформлення рахунків і встановлення характеру дебіторської заборгованості;
– аналіз у розрізі дебіторів;
– аналіз заборгованості за видами продукції для визначення невигідних з точки зору інкасації товарів;
– оцінка реальної вартості існуючої дебіторської заборгованості;
– зменшення дебіторської заборгованості на суму безнадійних боргів;
– контроль співвідношення дебіторської та кредиторської заборгованості;
– визначення конкретних розмірів знижок при достроковій оплаті;
– оцінка можливості факторингу (продажу) дебіторської заборгованості.

Методи стягнення заборгованості

Методи впливу на боржників можна класифікувати наступним чином:
Юридичні. Претензійна робота, досудова листування, і, нарешті, подача позову. Будь-які юридичні розгляду є досить ефективними, в плані повернення грошових коштів, проте, швидше за все, після такого впливу ви можете назавжди викреслити цю компанію з числа своїх клієнтів.
Економічні.До економічних методів впливу слід віднести фінансові санкції (штраф, пеня, неустойка) і заставні відносини. Застава є найбільш дієвим важелем впливу на боржника, так як може бути проданий за заниженою ціною. Якщо ваш постійний покупець порушує умови оплати, першою економічною санкцією проти нього може стати призупинення подальших поставок, або подальше його бойкотування з боку інших постачальників. Слід враховувати і той факт, що цей метод тісно пов’язаний з юридичною.
Психологічні. остоянно нагадування по телефону (факсу, пошті і т. п.) різної емоційного забарвлення (в залежності від ситуації). Ваш дебітор повинен знати про те, що ви стурбовані затримкою платежу. Складний – використання різних ЗМІ або розповсюдження інформації про затримки платежів серед суміжних постачальників та інших зацікавлених осіб.
Фізичні. Такі заходи впливу як арешт майна боржника або самого боржника, вироблені органами державної виконавчої служби та органами слідства.

Всі методи тісно взаємопов’язані.

Коментар спеціаліста

Робота з повернення боргів – це одна з найнеприємніших функцій, яку необхідно комусь доручити. Вибір відповідальних за повернення простроченої, але ще не безнадійної заборгованості для компаній має декілька альтернатив. Кредитна політика фірми складається з блоків, які визначаються такими компонентами:
1) для агресивної політики характерний високий рівень рентабельності та ризику,
2) консервативна політика, яка характеризується високою ліквідністю, низьким ризиком і низькою рентабельністю.

Як показує практика, на перетині сфер знаходиться помірний тип кредитної політики. Рівень показників рентабельності, ліквідності і ризику оцінюється за стандартами конкретної економічного середовища.

Спеціалізованим засобом планування контролю та ведення дебіторської заборгованості компанії є делегування частини завдань і повноважень консалтинговій фірмі або окремому позаштатному спеціалісту.

Маючи великий досвід і практичні навики роботи з дебіторською заборгованістю і розробкою програм управління заборгованістю на різних фірмах, АКГ ФінІнКом розробили спеціалізований пакет юридичного обслуговування«Антідебетор».

Пакет послуг розроблений для торговельних, дистриб’юторських і виробничих підприємств з урахуванням специфіки торгово-фінансової діяльності.

У пакет входять цілий комплекс послуг спеціально підібраних для ефективного і рентабельного повернення дебіторської заборгованості. Основні послуги пакета:
– розробка стратегії зменшення ризиків дебіторської (кредиторської) заборгованості;
– усні та письмові юридичні консультації;
– підготовка та аналіз цивільних та господарських договорів і контрактів;
– підготовка листів, відгуків, клопотань, заяв, пропозицій, претензій;
– підготовка позовних заяв / скарг, апеляцій, касацій, пояснень у справах;
– представництво інтересів в судах та контролюючих органах;
– відрядження фахівців з метою надання інтересів, по всій території Україні.

Особлива увага приділяється розробці системи управління дебіторською заборгованістю з урахуванням специфіки бізнесу кожної організації окремо. Пакет юридичного обслуговування «Антідебетор» передбачає симбіоз всіх чотирьох методів стягнення заборгованості: економічний, психологічний, фізичний і юридичний.

Очікуваний сукупний ефект від змін в управлінні дебіторською заборгованістю за допомогою пакета юридичного обслуговування «Антідебетор» – підвищення ефективності управління дебіторською заборгованістю, підвищення ліквідності, дохід, підтримання життєздатності фірми.


© ГК "ФінІнКом" 1999-2019 FIRM.UA - рішення для бізнесу
click fraud detection