ЯК ЗРОБИТИ СТАРТАП УСПІШНИМ? | Дніпро, Київ, Матеріали, Одеса, Харків | FIRM.UA
 

ми з Вами з 1999 року

Як зробити стартап успішним?

Стартап (від англ. startup) – це початковий період запуску бізнес-проекту. Він слідує після розробки бізнес-плану та його узгодження з усіма учасниками.

Cприятливим фактором виникнення стартапів є неповороткість великих компаній. Останні успішно експлуатують вже існуючі продукти, а от зі створенням нових у них, як правило, «напряженка». Однак великі компанії часто є щедрими покупцями успішних стартапів.

В частині створення і втілення нових ідей стартапи, завдяки своїй мобільності, успішно конкурують і часто перемагають великі корпорації. Особливість полягає в тому, що через свою гнучкості вони можуть оперативно змінюватися під впливом зовнішніх чинників і пристосовуватися до них. Якщо порівнювати зі стабільним бізнесом, стартап може різко змінити вектор діяльності.

На жаль, за статистикою з кожних 10 стартапів успіху досягає лише 1. Така кількість невдач є наслідок досить таки типових помилок.

Що потрібно, щоб стартап став успішним?

Щоб стартап став успішним, необхідні, наявність трьохфакторів: ідея, виконавці та інвестори. Слід зауважити, що тільки вдале поєднання цих складових гарантує перемогу.

Далі ми розглянемо кожне з них детально.

Ідеї

Стільки всього смачного і цікавого, що не знаєш, за що взятися. А для «взяти і зробити» ідея здається поки ще недостатньо масштабною. Місяцями обростає в голові ідеолога новими функціями. Або взагалі перетворюється у щось інше, але так і не наближається до реалізації. Або ідея робиться наполовину, наприклад, тільки технологія, але так і не перетворюється в продукт, здається, що потрібно ще щось придумати. Або робиться і впадає тому, що не виправдала надій на миттєві мільйони без зусиль по просуванню. Божевільна кількість ідей – це не креатив, а болото, яке позбавляє вас і того й іншого. Нагенерувати їх можна легко і багато. А реалізувати-ні. Пам’ятайте, краще – ворог хорошого.

Пропонуємо 10 кроків для включення вашого креативного мислення:
1. Оточіть себе креативними людьми
2. Позбавляйтеся від старих звичок
3. Встановіть мету
4. Мрійте, давайте «їжу» розуму
5. Вдосконалюйте те, що вас не влаштовує
6. Аналізуйте висловлені ідеї
7. Подорожуйте
8. Міняйте оточення
9. Запозичує ідеї
10. Фіксуйте ідеї

Більшість стартапів вмирають на стадії початкової ідеї. Основна її цінність полягає в тому, що в процесі з’ясування працює або не працює вона, ви придумуєте справжню ідею.

Початкова ідея – це всього лише точка відправлення, це не план, а завдання. Буде простіше, якщо ставитися до ідеї так. Замість того щоб говорити, що ви хочете зробити, говорите: а чи можна це зробити? або як це зробити? Кілька граматичних трюків, і жахлива ідея перетворюється в багатообіцяючий питання, яке можна досліджувати.

І це розходження цілком реально, тому що твердження викликає заперечення, а питання немає. Якщо ви будете говорити, що збираєтеся створити вищевказане, то критики, а найбільш небезпечні з них сидить у вашій же голові, почнуть говорити, що ви збираєтеся конкурувати, що ви не зможете і т.д. Якщо ставитися до ідеї для стартапу як до питання, то мета ваших пошуків змінюється.

Якби ідея була планом, то було б необхідно, щоб вона була вірною. Але якщо це завдання або питання, то вона може бути і невірною до тих пір, поки веде до інших ідей. Однією з цінностей невірних ідей є те, що вони допомагають вирішити приватну задачу.

І пам’ятайте, не обов’язково винаходити велосипед, достатню його удосконалити, аби він задовольнив попит споживача. Це і стане запорукою вашого першого мільйона.

Виконавці

Для росту треба зібрати правильну команду. У ній має бути генератор ідей, польові працівники, які знають потреби ринку, конструктивніше критики – це ті, хто звертають увагу на дрібниці і недоробки, думають на два кроки вперед, намагаючись передбачити, що має статися. На нашому ринку конструктивніше критики часто заміняються людьми, які добре вміють моніторити ринки, тобто можна скопіювати якусь нову ідею на західному ринку або у конкурента і впровадити у нас.

Серед тих, хто таки наважується завести свій стартап, виділимо наступні категорії:
1. Студенти останніх курсів вузів – це найбільш представницька категорія стартаперів. Вони – ідеалісти і мрійники. В наслідок малого життєвого досвіду, вони кидаються в реалізацію ідей з головою не завжди замислюючись, що проект може не вийде. Вони дізнаються про стартаперський рух від викладачів і однолітків, з натхненням ходять на стартап-тусовки. Вони швидко спалахують ідеями і так же швидко згасають.
2. Офісні працівники, які шукають нові можливості всередині компанії і не отримують належної підтримки у вдосконаленні робочих процесів. Вони часто ширше бачать попит споживача і розуміють, що теперішня компанія не задовольняє його через зашореності, а тому часто втрачають клієнта. Вони дають клієнту те, що він очікує, а тому стають жорсткими конкурентами для своєї колишньої роботи.
3. Внутрішньокорпоративні стартапи – швидкоростучий і модний напрям, успішно розвивається в корпораціях підприємницького типу. Найчастіше нові ідеї корпораціям підтримувати вигідно, тому що вони отримують значні конкурентні переваги.
Також формою внутрішньокорпоративних стартапів є розширення або дублювання бізнесу на інші, як правило, зовнішні ринки. Ваш страртап може бути частиною проекту виходу на ринок України іноземної компанії. В цьому випадку ви отримуєте досвід і підтримку материнської компанії, але одночасно з цим вона ж і є обмежувачем свободи.

Інвестиції

Інвестиції потрібні далеко не кожному стартапу. Потрібні не інвестиції, а просто гроші. Пояснюю, в чому різниця. Люди бачать в інвестиціях форму заробітку, що вкрай неправильно, тому приблизно 90% стартапів вмирає. Люди бачать отримання інвестицій своєю фінальної метою. І при їх отриманні розслабляються або взагалі знаходять нове місце. Інвестиції, як ми зрозуміли на своєму досвіді, це не форма доходу, а якась форма відповідальності.

Джерела фінансування стартапу:
1. три «Д» – домашні, друзі та дурні;
2. субсидії держави;
3. бізнес-ангели;
4. конкурси;
5. бізнес-акселератори – це мікс конкурсу та венчурного фонду;
6. венчурні фонди;
7. стратегічні інвестори.

Юридична складова

Стартапи зазвичай запускаються на підвищених швидкостях: підбирається команда, оцінюються ризики, вибудовується бізнес-модель. Дуже часто в запалі «пусконалагоджувальних» робіт підприємці лише в самий останній момент спохвачуються, що непогано б структурувати проект ще й з юридичної точки зору і переконатися, що існуюче правове поле йому сприяє. Тим часом починати обговорювати з юристом бізнес-модель стартаперу потрібно якомога раніше, щоб уникнути неприємних сюрпризів.

На етапі розробки проекту перед юристом стоїть дуже важлива й трудомістка задача – це продумати всі організаційні моменти бізнесу: правову форму юридичної особи, спосіб залучення інвестицій, схема роботи, договори, типові форми і т.д.

В кінцевому рахунку, все має визначати особливості бізнес-моделі стартапу. Існують складні за структурою і процесам бізнеси, які вимагають постійного залучення юристів. Наприклад, торгівля, якій потрібна постійна юридична підтримка при укладанні договорів з постачальниками товарів, сервісних договорів з «підтримують» компаніями: call-центрами, компаніями-підрядниками і так далі. Крім того, юрист в такому бізнесі повинен супроводжувати роботу з клієнтами з врегулювання претензій і скарг.

Для початку потрібно визначитися, якому проекту потрібно юридичний функціонал, а потім вирішити, чи передавати його на аутсорсинг в юридичну фірму або наймати штатного співробітника. Штатний співробітник не завжди по кишені стартапу, і як показує практика є вузькоспеціалізованим. Інша справа аутсорсинг. У цьому випадку над проектом працюватиме команда фахівців різного напрямку та кваліфікації.

Будьте прагматичні! Чітко визначте функціонал і обсяг робіт, який буде виконувати юрист у вашій компанії, і на якому етапі він дійсно стає потрібен. У різних бізнес-моделей різні потреби.

АКГ «ФінІнКом» надає практичну допомогу в реалізації стартапів. Звертайтеся!

Висновок

Ніколи не чекайте того моменту, коли настане “ідеальне завтра” для початку свого проекту. Почніть з пошуку ідеї вже зараз. А якщо вона у вас вже є, то переходите до стадії їй реалізації, поки аналогічну ідею не реалізував хтось ще.


© ГК "ФінІнКом" 1999-2019 FIRM.UA - рішення для бізнесу
click fraud detection